Tuesday, October 20, 2009

Khabar Dari syuga

aku ...
ada apa dengan aku ?!!!
aku...
duduk di situ...
menunggu waktu berlalu...
sehingga hanyut di bawa arus ...
entah ke mana tuju...

mereka ...
bisa lagi tertawa...
bergurau senda...
tanpa mengira...
yang sedang terjadi
dan yang bakal terjadi...

ya...
benar ...
aku jugalah yang berada di kalangan mereka...

hingga satu detik itu ...
terasa semilir menghembus ke wajah ku ...
lalu membawa aku ke satu arah tuju...
entah di mana dan ke mana ketika itu...
yang pasti aku rasai hembusan lembut...
selembut sutera ...
mengharum tanpa adanya punca...
menenangkan jiwa...

aku terdengar bisikan lembut ...

"wahai anak ku ...
dengar lah ini khabaran dari syurga...
seluruh isinya menunggu hambaNYA..
yang benar-benar mengabdikan diri kepadaNYA...
bergantung harap kepadaNYA..."

"duhai anak ku...
apa engkau tidak tahu ?
ini adalah janji Tuhan mu...
yang mencipta diri mu...
yang memberi akal kepada mu...
yang memberi hati untuk mu..."

"anak ku...
curah kan seluruh tenaga mu ...
untuk segala yang di langit dan di bumi...
sehingga ke nafas yang terakhir..."

"anak ku ...
teruslah susuri lorong-lorong itu...
biar ia penuh onak dan duri...
biarpun ia bercerun-cerun ...
apalagi berjurang-jurang...
teruskan langkah kaki mu ...
meski pun tanah itu menjerit kepadamu ...

"hai ...anak adam ...
sungguh sombong engkau berjalan di atas aku...
suatu hari nanti ...
akan kau tahu bagaimana kesudahan penghidupan mu ...
apa engkau tidak malu ...
berjalan dengan berwajah riang?
apa engkau tidak sedar
di dalam perut inilah akan bersemadi jasadmu ?"

"hai anak adam...
sungguh sungguh engkau tertawa...
jika aku muntah kan segala isi perut ku ini...
nescaya gelak tawa mu akan mati...
mati berganti takbir Allah...
mati berganti tangis ...
mati berganti rintih ... "

"anak ku...
berjalanlah di atas muka bumi ini dengan tunduk ...
usah dengar segala rayuan...
usah dengar segala khabaran...
teguhkan hati mu ...
seteguh kasih suci Pencipta mu ..
yang selalu utuskan..
setiap khabaran dari syurga ...
di saat engkau hampir putus asa..."

"anak ku...
seluruh isi ini mulai rindu kepadamu ...
berusahalah sekuat hati mu ...
usah bimbang diri mu bukan seorang ...
Dia sentiasa selalu bersedia untuk mu ..
menjaga diri mu...
di kala engkau berada di puncak ...
seluruh alam akan tunduk kepada mu ...
kerana ketika itu baru lah mereka tahu ...
bahawa engkau adalah kekasih NYA ..."

sesiku berkata: hati tidak tenteram .. hati tidak senang .. hati selalu merintih ... namun, apa yang telah engkau hadiahkan kepada sekeping hati milik kamu itu ?!!!